Tuesday, 20 October 2009

Resepi Nasi Dagang TerenGGanu Special dar Han...

Hari nii   Han nak kongsi dengan kawan kawan resepi nasi dagang Terengganu Special. InsyaAllah anda semua boleh salin dan bagilah pada sesiapa sahaja yang mahu mencubanya. Resepi ini adalah daripada mak sdra saya yang selalu dia buat pada hari Raya. Jika anak dia balik beraya, pasti nasi dagang jadi hidangan.  Yang bestnya , memang sedap dan kaw...  jangan lupa cuba Yaa. bagi yang duk oversea... balik kG ..cari rempah Cap Bunga. Kat Terengganu banyak. Kirim pada sayapun boleh saya belikan... InsyaAllah... cuba yaa...

BAHAN NASI DAGANG TERENGGANU

1.  4 Cawan Beras Siam +1 Cawan Beras Pulut( 4:1)
2.  1 Biji Kelapa untuk  1 KG Beras -   (ambil kepala santan sahaja untuk  di  
      arong / di gaul akhir sekali, kepala santan tadi  campur garam sikit jee, 
      ambil rasa agak masin .     
3.  Bawang Merah -    dimayang halus-halus
4.  Halia -  dimayang halus-halus dan panjang2
5.  Halba -  sedikit sahaja, jgn banyak sgt !!

CARA-CARANYA:-

1. Basuh beras sehingga bersih dan rendam semalaman... 
    Pada esok  pagi,buang air rendaman dan kukus beras tadi di dalam periuk pengukus di atas  dapor ...

2. Setelah agak lembut beras dikukus ...kemudian  angkat  dan letak  dalam besen .    

3. Ambil air 1  cawan, gaul atau "arong"  beras tadi dengan air.  (Arong - dalam  bahasa Terengganu 
    maksudnya ialah air dituang ke beras kemudian digaul  hingga  sebati/rata). Beras letak dalam besen , bukan 
    dalam periuk.yaa!!! 
    ** Ini petua.... setelah selesai , kalau nampak beras agak keras lagi tambah  anggaran   1/2 cawan air  je 
       ya...jgn banyak sgt ! nanti lembek nasi Dagang.
4.  Bila sudah selesai, kukus semula beras tadi atas api. lama juga .... ikut byk mana nasi 
     dagang.
5. Peringkat terakhir niiii.... agak agak  nasi sudah  masak,  tuang  nasi yang panas panas  tadi  
    ke dalam besen.Haa... masa tengah panas  panas niii lah, gaul nasi panas dengan KEPALA SANTAN  
    yang diambil dari  sebiji  kelapa tadi. (biar pekat BETUL kepala santan) 

6. GAUL gaul kepala santan  tadi  sampai nasi pulut tadi kelihatan  nampak berminyak. 
7  Tabur tabur bawang merah yg dimayang halus , halba dan halia  bersama-sama kepala santan 
    pekat tadi. Jangan   tunggu sampai nasi jadi sejuk baru nak gaul kepala santan.  Kalau setelah sejuk 
    baru digaul maka nasi dagang anda jadi  cepat basi!!!    Ini  ialah  rahsia tau, petua orang tua lah 
    katakan.
8. PENTING SANGAT ..Bila  siap di arong / digaul , tutuplah bekas besen dengan 
 kadar segera. Simpan kat tepi. Dah siap lah tuuu nasi dagang!  

Peringatan:  Jangan buat lawak lok,  sudah siap arong dengan santan,....ada juge yang kukus semula!!!! jangan buat begitu tau!! salah tuuuu.... tak jadi nasi dagang anda!!



RESEPI KUAH NASI DAGANG SPECIAL TERENGGANU


15- 20 ulas bawang merah atau 1/4kg bawang merah
2 ulas je bawang putih
3 inci je lengkuas
1 inci halia
semua niii mesin / blend hingga lumat

1 peket rempah cap bunga ( yg lain tak best/ kurang emmh)
2 sudu besar lada lumat (yg diblend halus)
1 1/2 biji santan
1 Keret Nisan ( yang..bulat mcm gula melaka tuu) 
sedikit asam jawa
sedikit gula
sedikit garam

CARA-CARANYA:- adalah seperti berikut...


1.   Cili kisar atau "Lada lumat" orang terengganu panggil-  hendaklah  anda 
      tumis dahulu  dalam minyak yang panas.
2.   Minyak agak banyaklah juga untuk menggoreng cili boh tadi. Setelah agak 
      garing atau masak, anda   asingkan dulu./ simpan kat tepi dahulu
3.   Santan kelapa yang satu setengah biji , anda masukkan ke dalam periuk
4.   Semua bahan di atas dimesin halus dan masukkan ke dalam santan.Masak 
      semua bahan  di dapor sehingga mendidih.(agak lama..)
5.   Gaul atau satukan semua rempah gulai nasi dagang) Haaa..... bila  dah    
      betul betul anda nampak masak.....
4.   Barulah masukkan lada lumat yang anda  telah ditumis dahulu / awal tadi. 
5.      Masukkan " Nissan Keret "( gula melaka atau gula merah), sedikit sahaja 
      gula,dan garam,   
      Suaikan rasa dengan lidah anda. 
6.   Masukkan asam Jawa yang diambil perahan airnya dan setelah lama 
      mendidih...
7.   Terakhir sekali masukkan ikan tongkol yang telah dikukus. Jika ada  
      air  rebusan ikan dalam periuk kukusan ikan,  anda digalakkan campur 
      sekali air ikan kukus tadi ke dalam periuk kuah nasi dagang anda. 
      Masamnya tuuu sedap.
      
OOPSSS LUPE LOK..

RESEPI IKAN KUKUS KHAS NASI DAGANG


IKUT SUKA ANDA MAHU KUKUS BERAPA EKOR IKAN AYA / TONGKOL
(TERPULANG KEPADA BANYAK MANA NASI DAGANG ANDA MASAK)

CARA-CARANYA..
1.  Bersihkan ikan tongkol dahulu.
2.  Potong agak sederhana besar, jangan kecil nanti  ikan hancur.
3. Ambil periuk dan masukkan ikan tongkol.
4. Masukkan sedikit sahaja air (setengan cawan sahaja ..sikit je)
5. Masukkan GARAM - agak banyak juga (anggar sendirilah).  Tabur tabur atas ikan.
6.  10  Keping  ASAM  Gelugor. 
7.  Setelah semua berada dalam periuk, Tutup periuk.
8.  Buka api paling kecil. Ikan akan masak dengan perlahan dan  air rebusan akan kering di 
    dalamnya.  Jangan api besar  sebab ikan akan hangus dan  dan tidak bagus.   ( yang ini kena 
    anggarkan   sendirilah....)
9.     Jangan angkat selagi ada air masih leleh di dalam periuk. Biar kering betul!!..
10.   Ikan masak agak kering airnya ..masukkan ke dalam kuah yang tadi...

Sampai di sini dahulu. Selamat mencuba, jangan lupa buat sendiri dan rasalah masakan anda sendiri.
orait, semoga berjaya memasak nasi dagang special untuk tetamu anda!!!

          SELAMAT  MENCUBA  !!!!!!

kALAU KAWAN-KAWAN ATAU SAPE JE LAH YANG MEMBACA DAN MENCUBA
RESEPI NASI DAGANGKU INI... JANGAN LUPA HANTAR RESPON KAT
HAN DI SINI YAA....


kalau ada masalah hantarlah komen atau email ke han di alamat email : norihan65@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

Post a Comment